den 22 april 2018
Dagens namn: Allan, Glenn
Orsa kommun - helt enkelt!
Nyheter
Nyheter / 2018-04-19
Tyck till om Orsa
Hur skulle du beskriva Orsa och vad betyder Orsa för dig? Nu är du välkommen att vara med i idéarbetet kring kommunens nya grafiska profil. Delta i en kort enkät eller kom på workshop för att vara med och diskutera.
Nyheter / 2018-04-20
Fiskvägar föreslås vid kraftverken i Ore älv
Orsa kommun äger 35 % av Unnåns kraftverk i Ore älv. Sedan några år har kommunen ett beslut att verka för att skapa en vandringsväg för fisken förbi kraftverket. Nu finns det möjlighet till extern finansiering som täcker största delen av kostnaden.
Nyheter / 2018-04-20
Informationsmöte Sommarkul i Orsa
För tredje året i rad arrangerar Orsa kommun Sommarkul: kostnadsfria sommarlovsaktiviteter för barn och unga mellan 6-15 år. Satsningen finansieras av medel från Socialstyrelsen. Sommarkul ska erbjuda spännande, utvecklande och roliga aktiviteter.
Nyheter / 2018-04-13
Orsa kommun inleder arbete med ny grafisk profil
Kommunikationen i Orsa kommun behöver bli tydligare, mer enhetlig och mer modern. Därför inleds nu arbetet med att ta fram en ny grafisk profil som ska ge kommunen verktyg för detta.
Nyheter / 2018-04-12
Hjärtstartare även i Orsa sporthall
En hjärtstartare kan vara skillnaden mellan liv och död, därför har Orsa kommun ännu en hjärtstartare.
2017-11-10

Så vill Orsas medborgare att nya kommunwebben ska fungera

För att ta reda på vad medborgarna förväntar sig av Orsa kommuns nya externa webbplats, har ett stort antal intervjuer gjorts. Resultatet har sammanfattats i en effektkarta som kommer att fungera som en kompass genom projektet, för att nå uppsatta mål.
Dator och mobil som använder mobilt bank-ID
Att kunna utföra självständiga tjänster och identifiera sig med till exempel bank-ID är
viktigt för många 
som intervjuats.


Det är Orsa, Mora, Älvdalen och Vansbro som i ett samarbetsprojekt ska bygga nya externa webbplatser, en för varje kommun. För att undersöka vad medborgarna vill ha har en metod som heter effektkartläggning använts. Den gjordes tillsammans med webbyrån HiQ.

– Vi inledde med en workshop där vi diskuterade syfte, målgrupper och vilka effekter vi vill uppnå med våra nya webbplatser. Därefter har webbyrån intervjuat medborgare i Orsa, Mora, Älvdalen och Vansbro om deras behov och förväntningar, säger Emma Jidemyr, kommunikationsansvarig i Orsa kommun.

Syfte och behovsgrupper i webbprojektet

Syfte och prioriterade användargrupper i projektet

Totalt intervjuades 48 medborgare i olika åldrar och med olika bakgrunder och intressen. Till exempel företagare, småbarnsföräldrar, aktiva inom föreningslivet, anhöriga till brukare inom äldreomsorgen och personer med olika funktionsvariationer.


Tillgänglighet viktigt
För medborgarna är det viktigt att webbplatserna fungerar bra i mobilen och att informationen finns på fler språk än svenska. För de som har någon form av funktionsvariation efterfrågas tydligare typsnitt och färgkontraster samt tekniska hjälpmedel, som till exempel att få texten uppläst eller förstorad. Det är också viktigt att texten är skriven på ett enkelt och begripligt språk. 

– Att nya orsa.se ska vara tillgänglig för så många som möjligt är en viktig del i utvecklingen av webbplatsen. Genom att utforma webbplatsen för personer med störst svårigheter kommer den att fungera bättre för alla, säger Emma Jidemyr.

Samma behov, oavsett kommun
Intervjuerna genomfördes under september och oktober. Medborgarna i de fyra kommunerna vill alla se modernare webbplatser där det är lätt att hitta rätt information och kontaktuppgifter. Ett annat önskemål är fler e-tjänster, så länge de är enkla att använda.

Våra medborgare förväntar sig att själva kunna utföra sina ärenden hos kommunen när som helst på dygnet och utan väntetider, säger Emma Jidemyr.

Gemensamt för alla intervjuade är också att de har en positiv bild av sin kommun. De trivs att bo här och uppskattar naturen, tryggheten och möjligheterna. De vill att samma känsla ska avspeglas på webbplatserna.

Verktyg för att prioritera rätt
Resultatet av effektkartläggningen ger en tydlig översikt av projektets syfte, mål och behov.

– Vi har fått en bra bild av vad våra medborgare tycker är viktigt, det tar vi med oss in i det fortsatta arbetet. Effektkartan är ett verktyg som kommer att hjälpa oss prioritera, avgränsa och behålla rätt fokus genom hela projektet, säger Emma Jidemyr.

Effektkartan kommer också att utgöra ett viktigt underlag i upphandlingen av den webbyrå som ska bygga kommunwebbarna. Upphandlingen är nästa steg i projektet.

 

Här kan du se effektkartan i sin helhet

 

Senast ändrad den 26 maj 2017
Sidan underhålls med webKontroll från Daladatorer