Upphandling i korthet

Upphandlingsenheten Mora, Orsa och Älvdalen har ett övergripande ansvar för att genomföra upphandlingar utifrån kommunernas behov. Enheten ansvarar även för att ge stöd och rådgivning kopplat till upphandling och avtalsförvaltning.

Upphandlingsenheten sammanställer årligen kommunernas behov i en upphandlingsplan. Upphandling är tvärfunktionellt, det vill säga att det krävs ett samarbete mellan flera kompetenser. Upphandlaren projektleder genomförandet av upphandlingen och stöttar verksamheten.

När upphandlingen är genomförd läggs avtalet in på respektive kommuns avtalsdatabas. Upphandlaren bevakar avtalets förlängningar (optioner) och prisjusteringar i dialog med avtalsägaren/budgetansvarig.

Syfte med upphandling

  • Främja en effektiv konkurrens.
  • Kostnadseffektiv hantering av offentliga medel.
  • Ge leverantörer möjlighet att konkurrera om offentliga affärer på lika villkor.
  • Bidra till att politiska mål uppnås.

Kommunernas viljeriktning

  • Öka antalet lokala leverantörer.
  • Öka antalet anbud.
  • Öka tidiga dialog.
Senast uppdaterad: 27 augusti 2024