Vanliga frågor och svar om fiber

Publicerad: 29 augusti 2023 Uppdaterad: 2 september 2024

Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Klicka på rubrikerna nedan för att hitta de svar du söker.

I vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du se om det går att ansluta din fastighet samt beställa fiberanslutning. Finns inte din adress med så skicka ett meddelande till stadsnat@orsa.se.

Kan jag gräva själv?
Ja, du kan gräva själv. Kontakta oss för att få veta var Orsa Stadsnäts avlämningsplats är innan ni gräver, kontakta oss via dina sidor i e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller skicka ett meddelande till stadsnat@orsa.se om du inte gjort en beställning.

Gräver du själv ska du lägga ner en slang eller ett rör som är minst 40 mm i diameter med dragsnöre och som ansluter mot Stadsnätets hänvisade avlämningsplats vid er fastighetsgräns. Meddela vid beställningen att du gräver själv.

Beställ fiber här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För anslutning till Mora stadsnät gäller följande för nybyggnationer som har fiberledningar vid tomtgräns och tänker förbereda med rör för fiber till huset själv.

Innan ni börjar förbereda med rör för fiber
För att få veta var Orsa Stadsnäts avlämningsplats är vid er fastighetsgräns kontakta oss via dina sidor i e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller skicka ett meddelade till stadsnat@orsa.se om du inte gjort en beställning.

Gräver du själv ska du lägga ner en slang eller ett rör som är minst 40 mm i diameter med dragsnöre och som ansluter mot Stadsnätets hänvisade avlämningsplats vid er fastighetsgräns. Meddela vid beställningen att du gräver själv.

OBS! har ni mediacentral meddela oss i e-tjänsten när den är installerad.
Förutsatt att allt är klart med rör och mediacentral tar det ca 4-6 veckor till färdig anslutning.

Mora Stadsnät har som policy att försöka i den mån det går att prioritera de nybyggda husen.

För att kunna leverera fiberinstallationen så nära inflyttningsdatum som möjligt är det bra att göra en beställning i tidigt skede.

Orsa Stadsnäts uteverksamhet ligger vilande under vintern på grund av väderförhållandena. Det betyder att om inflyttning ska ske under vintermånaderna så kan vi inte ansluta fastigheten till fiber om vi inte har förberett för detta redan under hösten. Vid de tillfällen som det inte går att förbereda under hösten så innebär detta att anslutning kommer att ske under månaderna maj/juni då vi drar i gång vår uteverksamhet igen.

Vi tillämpar samma anslutningsavgift i hela kommunen, det ska inte vara dyrare för att du bor i en av våra mindre byar.

Anslutningsavgift
En vanlig villaanslutning kostar 20 000 kronor inklusive moms.
Då ingår kostnader för grävning, förläggning av kanalisation på kundens fastighet efter avlämningspunkt till anslutningspunkt i normalt schaktbar mark. Håltagning i yttervägg och installation av mediakonverter (CPE) ingår. Vidare dragning efter installation bekostas av fastighetsägare.

Hur och När betalar jag?
Du kan välja mellan att betala hela beloppet på 20 000 kronor på en gång eller att dela upp din betalning med 1 080 kronor per kvartal i 5 år, den totala anslutningsavgiften blir då 21 600 kronor.

Betalningen sker först när installationen är slutförd. Vi skickar därefter hem en faktura till dig.

Vill du veta vad du har kvar att betala på er anslutning?
Skicka ett meddelande till stadsnat@orsa.se eller via dina sidor i vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Skriv vad du vill ha hjälp med och ange kundnummer/personnummer, namn och anslutningsadress.

Har jag några avgifter till er efter installation?
Nej, du betalar en anslutningsavgift till oss.

Vilka de övriga kostnaderna blir beror på vilka tjänster och vilken tjänsteleverantör du väljer. Du kan välja mellan en rad olika leverantörer av internet, tv och telefon, beställ enkelt tjänster hos valfri leverantör via Tjänsteportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller ring den leverantör du vill köpa tjänster av.

Kan jag utnyttja ROT/RUT-Avdrag
Nej, anslutningen är ett paketpris och kan inte specificeras per fastighet och ger därför inte möjlighet till ROT/RUT-avdrag.

Extra anslutning
Extra anslutning kostar 6 000 kronor. Kostnad för grävarbeten upp till 25 meter, i normalt grävbar mark, på kundens fastighet ingår. För grävning utöver dessa 25 meter tillkommer en kostnad.

Återställning
Återställning av grävd mark omfattar endast grovåterställning, där Orsa Stadsnät återfyller med befintliga massor. Återställning av asfaltering, stenläggningar, murar och så vidare, ingår inte. Återställning utöver grovåterställning utförs och bekostas av fastighetsägaren.

Vilken utrustning installeras?
Stadsnätet monterar ett fiberuttag samt en mediakonverter (CPE). Till mediakonvertern ansluter man sedan sin bredbandsrouter, och eventuella telefon- och TV-boxar.

Varför behövs det mediakonverter (CPE)?
Alla tjänster i det öppna nätet levereras via mediakonverter (CPE). Mediakonverter behövs för att säkerställa prestandan för tv-signalen så att den inte störs av internetsurfande och telefoni.

Hur mycket ström förbrukar mediakonverter (CPE:n)?
Max effekt => 8,3 Watt
Min effekt => 2,5 Watt
Medelförbrukningen när man har en internet- samt en TV-tjänst inkopplad ligger på ca 5 W.

Behöver mediakonverter (CPE:n) vara inkopplad till eluttaget om jag inte använder mig av någon tjänst?
Nej. Har du ingen aktiv tjänst via det öppna nätet behöver du heller inte ha mediakonvertern i gång.

Finns trådlösa alternativ för att skicka TV-signal från switchen till TV-boxen?
För att minimera antal meter nätverkskabel till sin TV-box väljer en del villaägare att placera fiberjack och mediakonverter (CPE:n) i direkt närhet till sin TV. Det finns dock alternativ på marknaden för att kunna skicka TV-signalen från mediakonvertern till TV-boxen både trådlöst och även via elnätet (så kallad Homeplug). För bästa möjliga prestanda bör dock nätverkskabel (Cat.6) användas.

Jag har redan en wifi-router, kan jag använda den?
Så länge routern inte är operatörsbunden borde det gå utmärkt att använda den. Tänk på att kapaciteten på routern bör överstiga din valda Internethastighet.

Hur beställer jag tjänster?
Du beställer tjänster genom att kontakta den/de tjänsteleverantörer du avser att välja. Här hittar du kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Du kan även beställa direkt via Tjänsteportalen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För en uppsägning kontakta först din nuvarande tjänsteleverantör.
Kontakta sedan din nya tjänsteleverantör för att teckna nytt avtal.
Om du väljer samma leverantör i det öppna nätet är det enkelt. De har i regel ingen uppsägningstid eller kostnad för att byta från ADSL till en tjänst i det öppna nätet. Kontakta leverantören och berätta att du vill byta, så får du besked om när du kan börja använda det öppna nätet i stället.
Om du byter till annan leverantör måste du säga upp ditt nuvarande abonnemang och beställa ett nytt via det öppna nätet. Se till att du har god marginal mellan uppsägningstid och aktivering av tjänsten i det öppna nätet.

Vad finns det för tjänster i nätet?
Det öppna nätet ger dig tillgång till Internet, IP-telefoni och bredbands-TV. Eftersom Orsa stadsnät är ett öppet nät månar vi om att det ska finnas ett stort utbud av tjänster, då behöver du inte känna dig låst och kan välja det som passar dig bäst. Detta gör även att tjänsterna hela tiden utvecklas, priserna pressas, kvaliteten höjs och nya leverantörer och tjänster ständigt tillkommer. Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter från 1 Mbit/s upp till 1 Gbit/s. Ofta med mycket korta bindningstider.

Det finns så mycket att välja mellan. Kan jag få hjälp med att beställa?
Kontakta vår kommunikationsoperatör, OpenUniverse, så hjälper de dig att hitta rätt leverantör utifrån dina behov och önskemål.

Du når deras kundsupport helgfria vardagar 8.00–17.00 via telefonnummer 0770-82 55 55. Alternativt SMS:a BREDBAND till 72660 för att bli uppringd.

Det är viktigt att man skyddar sig mot intrång.

För att vara helt säker bör du därför installera en brandvägg. Samt virusskydd för att skydda din dator. Kontakta din tjänsteleverantör så har de olika alternativ som de rekommenderar.

För att skydda ditt hemmanätverk bör du uppdatera din router manuellt då de flesta routrar inte har möjlighet till automatisk uppdatering.

Är bredband och internet samma sak?
Bredband är en så vanlig term idag att den nästan blivit synonym med internet.
Men det är viktigt att komma ihåg att bredband bara är ett samlingsnamn för olika typer av snabba uppkopplingar mot internet.

Öppet nät, varför det?
I Mora kommun bygger vi ett öppet fibernät, det innebär fri konkurrens på lika villkor. När du har fått din fiberanslutning inkopplad så kan du välja den internetleverantör och de tjänster som passar just dig och dina behov.

Att du har valt att investera i en fiberanslutning betyder däremot inte att du måste köpa tjänster eller abonnemang hos någon tjänsteleverantör, det väljer du helt själv. Om du väljer att inte köpa några tjänster så betalar du i nuläget inte heller något mer efter att inkopplingen är betald.

Kan jag ha kvar mitt larm?
För det mesta är det problemfritt att byta till fiber när det gäller villalarm, men för säkerhets skull rekommenderar vi dig att kontakta din larmoperatör.

Vad händer vid strömavbrott?
TV, bredband och telefoni via fiber kräver strömförsörjning, vilket gör att du inte kan använda dina tjänster under ett eventuellt strömavbrott.

Vad händer när kopparnätet avvecklas?
Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat. Kunder anslutna till kopparnätet behöver därför beställa nya, moderna och framtidssäkra lösningar.

Kommer jag bli tvingad att beställa fiber framöver?
Då mobilt bredband ur regleringsperspektiv betraktas som en tillräcklig ersättning kommer inte någon att tvingas beställa, eller någon aktör att ”tvingas bjuda på”, en fiberanslutning.

Kontakta oss gärna

Om du saknar svar på din fråga och gjort en beställning är du välkommen att kontakta oss via vår e-tjänst Dina sidor Länk till annan webbplats..

Du kan också höra av dig till Kontaktcenter vid frågor, telefon 0250-55 21 00 eller e-post orsa.kommun@orsa.se

Senast uppdaterad: 2 september 2024