Mat i förskola och skola

Alla matgäster ska uppleva en trygghet i att maten som serveras i Orsa kommun är välsmakande, näringsrik och lagad från grunden. Måltiden ska serveras i en trivsam miljö och i enlighet med hållbar utveckling.

Genom måltiden ska barn och elever som äter kostenhetens måltider få möjlighet att inhämta energi och näring från en vällagad och varierad kost. Kostenheten lagar all mat från grunden med närproducerade och säsongsanpassade råvaror.

Alla kök skapar sina egna matsedlar som du hittar på lärplattformen Meitner Länk till annan webbplats..

Villkor för stödet

• För att få ta del av skolmjölksstödet måste du utbilda barnen om till exempel jordbruk, miljö eller hållbar och bra mat i allmänhet.
  • Du ska kunna visa upp de dokument som Jordbruksverket efterfrågar vid en granskning av din ansökan. Exempelvis kvitton, fakturor och leveransstatistik.
  • Du ska ta emot Jordbruksverkets kontrollant om din ansökan har blivit utvald till en detaljerad kontroll. Inför besöket får du information av kontrollanten om vad kontrollen kommer att omfatta och hur du kan förbereda dig.
  • Du ska sätta upp vår skolmjölksaffisch i A3-format i de lokaler där skolmåltider serveras. Det finns två versioner av affischen, du väljer själv vilken variant du vill ha på skolan.
  • Du ska informera på din webbplats om att din skola tar emot skolmjölksstöd. I anslutning till informationen ska en EU-logotyp finnas som visar att mjölken som serveras delvis finansieras av Europeiska garantifonden för jordbruket. Logotypen kan du lägga på en sida med allmän information om skolan eller förskolan, eller på en webbsida som informerar om skolmat eller matservering.

Mandel, jordnötter samt nötter av alla slag får inte förkomma i Orsa kommuns kök och matsalar. Inte heller i personalrum. Detta för att undvika allvarliga och livshotande allergiska reaktioner som kan uppstå om den som är nötallergiker får i sig nötter via kroppskontakt eller luften.

Om du av hälsomässiga, etiska eller religiösa skäl behöver specialkost skall du få det. Du som behöver specialkost ska varje år lämna in en ansökan och, om det behövs, ett läkarintyg för att få en säker hantering av kommunens specialkost. För att ansöka om specialkost fyller du i blanketten och lämnar till klassföreståndare eller förskollärare. Vid förändringar eller frånvaro är det viktigt att du informerar köket och personalen på din skola.

Olika typer av specialkost

1. Ansökan om specialkost vid allergi eller andra matrelaterade symtom.
Om ditt barn inte kan äta gluten, laktos, fisk eller andra livsmedel använder du blanketten nedanför för att ansöka om specialkost. Tillsammans med ansökan ska du även lämna ett intyg från en läkare eller dietist.

Ansökan om specialkost vid allergi eller andra matrelaterade symtom , 137.9 kB.

2. Ansökan om specialkost vid religiösa eller etiska skäl.
Om ditt barn behöver fläskfri, blodfri, inälvsfri eller vegetarisk kost använder du blanketten nedanför för att ansöka om specialkost.

Ansökan om specialkost vid religiösa eller etiska skäl , 125.1 kB.

Här hittar du mer information (pdf) om specialkost och anpassade måltider:

Senast uppdaterad: 18 april 2024